8 генерации за 50 години - Golf празнува своя 50-годишен юбилей

02.01.2024

„Golf, компактният Volkswagen. Автомобил, двигател и удоволствие.“ („Golf, der Kompakt-VW. Auto, Motor und Spaß.”). С този слоган през далечната 1974 г. Volkswagen представя за пръв път превърналия се в любим, семеен, компактен и надежден автомобил за много хора по света – Volkswagen Golf.

Разбивайки абсолютно всякакви рекорди през изминалите 50 години, Голф заема челната позиция по продажби на марката, с над 37 милиона доставени автомобила от общо 8 поколения. Неговата история не свършва до тук, като в тази юбилейна за модела 2024 година, от Volkswagen планират премиерата на фейслифта на Golf 8. Той ще впечатлява с визуално усъвършенствани характеристики, нови асистиращи системи и задвижвания, както и със следващо поколение информационно-развлекателни системи и софтуер. Световната премиера на новия Golf ще се състои само след няколко седмици, а предварителните продажби са планирани за пролетта на 2024 г.

Поглед към различните Golf генерации

Golf – първа генерация (1974 – 1983 година)

Първият серийно произведен Golf се появява в завода на Volkswagen във Волфсбург в края на март 1974 г. Интересен факт е, че Golf трябва да бъде по-успешният и по-ефективен наследник на своя предшественик Volkswagen Beetle, с изцяло предно задвижване, двигател, разположен в предната част на автомобила, и напълно нова концепция с по-голям заден капак на багажника и вече сгъваеми облегалки на задните седалки. Освен това дизайнът с прави линии, създаден от Джорджето Джуджаро, помага на Volkswagen да възприеме нов стил, който е възприет и в дизайна на неговите наследници.

Golf 1, 1974

Golf – втора генерация (1983 – 1991 година)

Първи етап на еволюцията. Именно с втория Golf поколението на бейбибумърите, родени през 60-те години на миналия век, се научи да шофира: докато предшественикът му вече беше станал любимец на всички инструктори по кормуване и на курсистите, новият Golf сега окончателно и трайно се вписа в съзнанието на това поколение, което по-късно дори беше кръстено на него в роман на немския писател Флориан Илиес. И именно този Golf демократизира прогреса в особено голяма степен - с технологии като контролирания каталитичен конвертор, антиблокиращата спирачна система и първото в серията задвижване на всички колела. Част от тайната на успеха на Golf обаче се крие във факта, че дизайнерите са пренесли ДНК-то на първия Golf в неговия наследник, като по този начин са увековечили дизайна на Golf за вечни времена. Това ДНК прави всеки Golf неповторим и днес. След 6,3 милиона автомобила второто поколение на Golf приключва през лятото на 1991 г.

Golf 2, 1983

Golf – трета генерация (1991 – 1997 година)

Поколението на безопасността. С третото поколение на Golf от август 1991 г. Volkswagen поставя началото на нова ера с акцент върху безопасността. От една страна, Golf III беше първият модел от серията, който от 1992 г. се предлагаше с предни въздушни възглавници; от друга страна обаче, големият напредък в областта на конструкцията на каросерията доведе до значително подобряване на характеристиките при сблъсък. С Golf III са свързани и много други важни моменти в моделната серия: първият шестцилиндров двигател (VR6), круиз контролът, първият окислителен катализатор за дизеловите двигатели, първият дизелов двигател с директно впръскване и първите странични въздушни възглавници. През същата година Golf III освобождава производствените линии за Golf IV след 4,8 милиона произведени бройки.

Golf 3, 1991

Golf – четвърта генерация (1997 – 2003 година)

Днес експерти определят Golf IV за новаторски модел заради иконичния дизайн за серията Golf, но също така несъмнено и поради факта, че запълва празнината между Golf I от 1974 г. изчистения си дизайн и формата на С-колоната, които характеризират серията. С Golf IV Volkswagen постави напълно нов стандарт за качество в сегмента. В същото време с дебюта на ESP (електронна стабилизираща система) приемствеността на тази технология продължи да набира популярност и се превърна в стандарт за Германия. През 2001 г. последва Golf GTI със 132 kW/180 к.с. по случай 25-годишнината на GTI, а през 2002 г. първият Golf с директно впръскване на бензина (FSI) и дебютът на стандартните въздушни възглавници за глава.

Паралелно с това през 2002 г. Volkswagen представи и най-спортния Golf дотогава : R32 с 250 км/ч, оригиналната версия на днешния Golf R. През 2003 г. именно този Golf R32 за пръв път беше предложен с трансмисия с два съединителя (DSG). През същата година Golf IV даде път на своя наследник Golf V след 4,9 милиона произведени автомобила.

Golf 4, 1997

Golf – пета генерация (2003 – 2008 година)

Петият Golf, чийто комфорт и динамика оставиха зад себе си много конкуренти в горния-среден клас. Същото бе валидно с пълна сила и по отношение на качеството. Една от стойностите, които са в основата на стабилността на лазерно заварената каросерия, беше 35-процентното увеличение на твърдостта при усукване, отчетено през 2003 г., когато Golf V дебютира за пръв път моделът се предлагаше и с опционални странични въздушни възглавници в задната част - заедно с шестте стандартни въздушни възглавници. Освен това Golf V печели популярност и благодарение на новото си задно окачване с четири връзки, новата 7-степенна DSG, биксеноновите фарове, дебюта на първия бензинов двигател с директно впръскване на горивото в Golf GTI и първия в света двигател с двойно пълнене с турбокомпресор и компресор. Когато Golf VI е представен през 2008 г., са произведени 3,4 млн. броя от поколение V във всички версии.

Golf 5, 2008

Golf – шеста генерация (2008 – 2012 година)

Прогрес във високотехнологичния компактен клас. Само за четири години, до края на юли 2012 г., на базата на шестото поколение, представено през 2008 г., са произведени още 3,6 милиона автомобили Golf. И за пореден път безопасността също отбеляза голям напредък: каросерията, която отново е лазерно заварена, демонстрира такова ниво на стабилност, че с лекота постига максималните пет звезди в краш теста на EuroNCAP. Сега на борда серийно се предлагаше и допълнителна въздушна възглавница за коленете.

Новите асистиращи системи като системата за автоматично управление на дългите светлини Light Assist", ParkAssist", Hill Start Assist" и технологии като адаптивната система за управление на ходовата част DCC" превърнаха "Световния автомобил на годината" за 2009 г. в най-модерния Golf досега. Други новаторски функции, имплементирани в шестата серия Golf са старт-стоп" системата и режимът на рекуперация, динамичните светлини в завой и задните светлини.

Golf 6, 2008

Golf – седма генерация (2012 – 2019 година)

На 4 септември 2012 г. Volkswagen отпразнува световната премиера на седмия Golf. Теглото на новия Golf е оптимизирано с до 100 кг, като по този начин е обърната така нашумялата спирала на теглото. В зависимост от двигателя, разходът на гориво може да бъде намален с до ¼ в сравнение с предшественика си. Освен това Volkswagen лансира Golf с цяла гама от нови асистиращи системи, сред които мултиколизионна спирачна система, проактивна система за защита на пътниците, система за автоматичен контрол на дистанцията ACC" и система за наблюдение на околната среда Front Assist", включваща функцията за аварийно спиране в града. През 2014 г. именно новият e-Golf беше моделът, с който Volkswagen пое курс към ерата на електрическата мобилност. Около 6,3 милиона бройки от Golf VII напуснаха заводите.

Golf 7, 2012

Golf – осма генерация (2020 година – до ден днешен)

Golf е най-успешният автомобил в Европа вече над пет десетилетия. Сега осмото поколение сега пише нова глава - дигитализирана, свързана и прогресивна. Всички задвижващи системи са високоефективни - независимо дали става въпрос за дизелови и бензинови двигатели или за mild и plug-in хибриди. Дигиталният интериор на Golf разкрива ново измерение в управлението на автомобила. Широката гама от стандартни асистиращи системи варира от функциите за автономно аварийно спиране Front Assist" и Lane Assist" до функцията за предупреждение при опасност от пътнотранспортни произшествия, използваща технологията V2X, която също получи награда от Euro NCAP. Тази технология позволява на Golf да комуникира безжично с други автомобили, които са оборудвани със същата технология, и по този начин може да помогне за избягване на инциденти. В горния край на двигателната гама системата за задвижване на всички колела 4MOTION и адаптивният контрол на шасито DCC увеличават комфорта и правят шофирането още по-спортно.

Golf 8, 2020

От Volkswagen не спират доразработката и подобряването на бестселъра си за всички времена, като през пролетта на 2024 година се планира премиерата на новата фейслифт версия на Golf 8. А сега разгледайте всички наши предложения за употребявани и сертифицирани автомобили Volkswagen Golf тук!

Източник на изображения: Volkswagen Newsroom

language car-favorit compare-large searchagent up foreward back share ucid magnifier