„Ако все още не си видял жена си да се усмихва на пътния полицай, значи все още не си видял най-красивата усмивка!“ Кин Хубард

Преди да се гмурнем в по-сериозните правила за движение из Европейските страни, ето и няколко специфични и малко странни на пръв поглед правила на движение. 

Не забравяй очилата!

В Испания, всеки водач на превозно средство, носещ диоптрични лещи, трябва да носи със себе си и допълнителен чифт очила. В противен случай рискува да отнесе глоба от полицията.  

Правило за сигурност по Autobahn

Ако пътувате по автомагистралата в Германия, трябва да сте сигурни, че имате достатъчно гориво и колата ви е в изправност. В Германия се счита за незаконно спирането на автомагистралата, освен в някои спешни ситуации. Съответно допуснатата небрежност може да ви струва пресолено.

Ръце на волана

В Кипър поради високия брой на инциденти, е абсолютно забранено да се яде или пие по време на шофиране. На острова не се шегуват с глобите, ако ви хванат, че не държите волана.

Ако сте пили, седнете отзад

Разбира се, че навсякъде по света основно правило е да се шофира в трезво състояние. В Македония обаче правилата са още по-стриктни: ако сте пили, нямате право дори да седнете отпред до шофьора.

Измий ме

В някои страни поддържането на колата чиста е цяла религия. Точно за това полицията има право да глоби немарливите шофьори. Подобно правило съществува в Румъния и Русия. И тъй като няма конкретно определение за чисто и мръсно, меродавна е преценката на полицая.

Носи си сам устройство за проверка на процента алкохолно съдържание в кръвта

Във Франция шофьорите са длъжни да си носят нов етилометър. Това правило е въведено, за да може човек сам да провери какво е алкохолното съдържание в кръвта, преди да се качи в колата. Това правило се налага след като става ясно, че често чашата шампанско се счита едва ли не за безалкохолно, но когато чашата е „малко по-голяма“, а след нея идва ред на още една и още една, е съвсем човешко да се изгубят точните сметки. 

И по-сериозните правила за движение. Внимание пътни знаци!

Пътните знаци като цяло са еднакви във всички Европейски страни, но съществуват и някои малки разлики, които не са за пренебрегване. Най-объркващ се оказва цветът на табелите, обозначаващи магистралите и пътищата извън населените места. Така например магистралите в Австрия, Унгария, Германия, Холандия, Франция са сини. Докато в Италия, Дания, Швеция, Швейцария и по-голямата част от Източно европейските страни са зелени. Пътните знаци по обикновените извънградски пътища съответно в Италия са сини, докато във Франция, Великобритания, Португалия са зелени, а в Германия, Хърватскa и други са жълти. В Испания и Австрия са бели.

Забрани и задължения

Шофьорската книжка, издадена в България е валидна във всички Европейски страни, тъй като правилникът за движение е практически един и същ навсякъде. Навсякъде в Европа е забранено ползването на мобилен телефон по време на шофиране, ако не се ползват слушалки или високоговорител. Навсякъде се следи за ползването на колани и детско столче в колата. Разликата обикновено е в санкциите при нарушение на подобни правила на движение.

Ограничения на скоростта

В населените райони във всички страни в Европа е приета скорост на движение от 50 км/ч. Изключение правят единствено Великобритания, където ограничението е 48 км/ч, а също и в Полша и Словения, където пък са разрешени 60 км/ч.

Разлики в ограниченията на скоростта има при шофиране извън населени места, където в повечето страни е 90 км/ч при неозначени с табели пътища, като лимитът в Швеция е 70 км, а в Кипър, Дания, Финландия, Ирландия, Малта, Холандия е 80 км/ч.

При автомагистралите ограниченията варират от 110 до 140 км/ч. В Германия препоръчителната максимална скорост е 130 км/ч, но де факто няма ограничение, което при нарушение да бъде санкционирано. Важно е да се внимава в Кипър, където максималната скорост на автомагистралите е 100 км/ч.

Къде е задължително ползването на фарове и през деня

В почти всички страни членки на Европейския съюз е задължително ползването на фарове и през деня. В Австрия, Германия, Франция, Испания, Белгия, Гърция, Дания, Малта, Холандия и Португалия не е изрично посочено като задължение включването на фаровете през деня, освен при неблагоприятни атмосферни условия, лоша видимост и тунели.

Пътна помощ в европейските страни

Във всички страни членки на Европейския съюз се ползва един и същ номер за Спешни повиквания, който включва и Пътна помощ: 112. В страните, в които този номер е различен, все пак набирането води до пренасочване към локалния оператор.