Хората възприемат 90% от околния свят чрез зрението. Окото превръща електромагнитните вълни на светлината в нервни импулси и така генерира образи в мозъка. Затова светлината е толкова важна за всички аспекти от нашия живот. Неслучайно презпоследните години не спират да се разработват все по-ниви технологии, които да помагат на хората да виждат добре, особено в тъмните часове от денонощието, най-вече когато са на път.

Audi винаги е била лидер в светлинните технологиите в автомобилния сектор. Тя е първата в света, която въвежда LED дневни светлини през 2004 година, а през 2013 година и революционната технология Matrix LED – система, която отговаря на трите важни критерия за  естетичност, динамика и приспособимост на техническо ниво и от гледна точка на дизайн. През лятото на 2014 година обаче марката изненадва всички със своя модел, снабден с лазерни фарове.

Audi R8 LMX – автомобил за истински ценители. Фаровете при Audi R8 LMX са разработени чрез системата LaserSpot. Зад тази технологична стъпка напред в бъдещето се крият усилията на немалко хора. Фаровете се произвеждат в колаборация с Bosch и Lighting Technology Institute на Karlsruhe Institute for Technology. Проектът е подкрепен и спонсориран от Федералното министерство на образованието и научните изследвания в Германия.

Въпреки че първият автомобил с лазерни фарове на пазара е BMW i8 с дължина на светлинния лъч до 600 метра, при Audi се залага на съвместяването на тази технология с други предимства като максимална скорост от 320 км/ч (при BMW i8 тя е 250 км/ч), ускорение от 0 до 100 км/ч, което е 3.4 секунди (при BMW i8 ти е 4.4 секунди) и отделно задвижване на всички колела.

Как действат лазерните фарове? Те са изградени от 4 високоволтови лазерни диоди, които излъчват синя светлина. Чрез фосфорен конвектор тя се преобразува в бяла светлина, която предлага голяма видимост и не уморява очите на шофьора. Самият лазерен лъч се насочва от осигурени от Bosch огледалa с миниатюрни размери от 3 мм, които се движат много бързо като при по-ниска скорост снопът светлина обхваща по-голяма площ, а при по-голяма скорост - той е с по-малък ъгъл и с по-голям интензитет. Широчината на снопа се променят спрямо ъгъла на завъртане на огледалото наляво или надясно, докато дължината се регулира чрез движенията му нагоре и надолу. Самите огледала се движат толкова бързо (до 5000 пъти в секунда), че човешкото око няма как да разграничи различните лъчи, а ги възприема като един единствен лъч без прекъсване, по подобие на възприятието на образите в киното. Характеристиката на този светлинен лъч е, че той е монохромен, с еднаква дължина на вълната и висока светлинна плътност. Това е причината лазерните фарове да са десет пъти по-ярки от конвенционалните LED фарове.

В помощ на шофьорите. Наличието на лазерни фарове предлагат голямо удобство на шофьорите особено при движение по магистрала, тъй като светлинният сноп се разпределя много по-прецизно и позволява да се формират различни зони на осветяване с добър контрол върху тях. Фаровете се включват при скорост над 60-70 км/ч като допълват стандартните LED светлини. Могат да се активират и деактивират бързо и с помощта на вградена камера, която следи за трафика и колите в съседното платно, но не позволяват да се заслепяват участниците в насрещното движение. Очите на самия шофьор също не се натоварват, тъй като светлината наподобява дневната.

Лазерните фарове имат още няколко неоспорими предимства. Те са икономични и консумират 30% по-малко енергия. Това, което ги прави приспособими към пътя е възможността да следват навигацията, което им позволява да насочват светлината в посоката на завоя още преди шофьорът да навлезе в него. Всички тези характеристики спомагат за това да се насочва светлината именно там където тя е нужна. Това гарантира добра видимост на автомобили, хора и животни по платното на дистанция до 100 метра пред колата в тъмната част от деня когато по статистика броят на инцидентите е най-голям въпреки намаления трафик.

Бъдещето на лазерната технология. Въпреки, че лазерните фарове все още се предлагат само при няколко модела автомобили, се очаква да станат по-широко разпространени и да заменят светодиодните фарове, които се използват в по-луксозните и спортни коли. Audi вече дори предлага тези фарове при своя състезателен модел R18 e-tron quatro.  

Развитието на лазерната технология обаче не спира дотук. В момента се работи по нейното оптимизиране, с цел да се осигурят още повече удобства за шофьорите. Предвижда се вграждането им и в задните светлини, откъдето ще се прожектира червена сигнална линия на пътя зад автомобила, която ще спомага да се спазва дистанция и да се предотвратяват инциденти. Разработва се и възможност да се прожектират изображения директно пред колата, което спестява на следенето успоредно както на пътя, така и на таблото. Това би позволило да се проектират линии, които да служат за ориентир на път, на който липсва маркировка. Могат да се прожектира и зебра, която да дава сигнал на пешеходците отпред да преминат.

Една технология, а толкова много възможности!