След въвеждането на електрическите автомобили, идва ред и на автономните автомобили. Те са вече реалност и оптимистичните прогнози сочат 2020-та като годината, в която на пътя наравно с познатите ни досега автомобили ще се движат и тези без шофьор. За производителите на автономни автомобили най-големите предизвикателства всъщност са не толкова тестовете за сигурност на пътя, а скептицизма на противниците на изкуствения интелект, както и липсата на регулация, тъй като до момента не съществуват закони за автономните автомобили, а без тях пускането им на пътя е невъзможно.

И въпреки, че все още на пътя няма автономни автомобили, като не броим, разбира се, тестовите автомобили, навъртели хиляди и хиляди километри по пътищата из цял свят, иновативните технологии за безопасно и улеснено шофиране вече са реалност и навлизат с бързи темпове в производството на водещи марки автомобили.  

Реални асистиращи системи, вдъхновени от идеята за автономни автомобили

• Инфотейнмънт системи

Освен радио- и навигационни системи, които са реалност от години, някои марки автомобили притежават триизмерно изображение на картите и вградена Flash памет. Достатъчно е да назовете на глас населеното място и улицата, за да бъде изчислен новият маршрут. 

Не е разказ от научно-фантастичен филм и системата за наблюдение на зоната около автомобила.  Volswagen нарече това свое нововъведение Area View. Системата включва 4 камери, подаващи полезни изгледи, трудно видими от водача върху екрана на инфотейнмънт системата. Дори прикаченото ремарке няма е пречка за заобикаляне на препятствия на заден ход. 

• Парк - пилот 

Паркирането е една от основните причини за удар или надраскване на колата. Тази трудна задача все по-често се превръща в детска игра с помощта на вградените парк-пилоти със сензори, разположени в задната броня на автомобилите от ново поколение! 

Асистентът за самопаркиране измерва двете страни на пътя и открива подходящото за автомобила паркомясто, достатъчно е водачът да включи мигача, за да даде знак на системата от коя страна на пътя иска да паркира. Паркирането де факто е почти автоматично, от шофьора се изисква единствено да подава газ или да натисне спирачки, воланът се върти автоматично и намества автомобила и в най-тесните паркоместа. 

• Асистент при излизане от паркомясто

На пръв поглед нищо сложно в това да излезете с автомобила си от паркомястото. Така е, ако не съществуваше мъртвия зрителен ъгъл, при който приближаващ се зад вас автомобил остава почти невидим както във вътрешното огледало за задно виждане, така и във външните огледала. Ето, че с вградения Blind Spot-сензор при скорост на движение над 15 км/ч ще бъдете предупредени чрез LED икона във външното огледало. 

Ако пък внезапно се приближи към задната част на автомобила друго превозно средство или пешеходец, системата издава акустичен сигнал и подава индикация в дисплея на инфотейнмънт системата. При липса на мигновена реакция от страна на шофьора, асистиращата система за излизане от паркомясто активира автоматично спирачната система. Още едно доказателство, че автономното шофиране е почти реалност!

• Система за разпознаване на умората

Когато предстои пътуване било то по работа или семейни задължения, никой не ви пита добре ли сте спали предната вечер, на какъв стрес сте били подложени през деня и още по-малко имате ли нужда от почивка по време на пътуването. Не точно така стои въпросът, ако автомобилът е снабден със система за разпознаване на умората. Дори участъкът да е лесен и без особен трафик, умората си казва думата, а опасността е още по-голяма, когато движението е монотонно, асистираща система от ново поколение разпознава характерното за умората поведение на шофьора и акустичен сигнал и индикатор на централния дисплей препоръчва почивка. 

• Система за разпознаване критичните ситуации 

Когато една опасност бъде разпозната и сигнализирана на време, тя може и да бъде преодоляна. С тази идея продължават напред и привържениците на автономното шофиране. И преди да стане реалност докрай, непрекъснато се разработват и въвеждат нови технологии, гарантиращи по-безопасно движение на пътя.

Пример за това и системата „Front Assist“ на Volkswagen, която може да помогне водача да намали спирачния си път при опасност и да се предпази от сблъсък с движещия се отпред автомобил или внезапно появил се пешеходец. За целта пътната обстановка бива следена непрекъснато от радар, който определя скоростта и дистанцията на намиращия се отпред автомобил. При намаляване на дистанцията се задейства акустичен и светлинен сигнал. Самите спирачни накладки се приближават към спирачните дискове, а чувствителността на хидравличния спирачен асистент се повишава, така спирачната система е подготвена за внезапно спиране. 

• Електронният „поглед” в страничното огледало 

Изкуственият интелект отново доказва, че ползите му са по-скоро безценни, защото става дума за спасяване на човешки животи, намалявайки рисковете от пътни инциденти. Този тип асистираща система Side Assist предупреждава водача преди или по време на смяна на платното за приближаващи се автомобили, и то само тогава, когато е необходимо, без да отклонява излишно вниманието му.

• Автоматичен контрол на дистанцията

Подобен тип асистираща система за дистанцията измерва близостта и скоростта на автомобилите, намиращи се отпред. Чрез нея се поддържа сигурна дистанция от предния автомобил, действа безупречно и при задръствания, тъй като се синхронизира с автоматична DSG скоростна кутия и спира и ускорява автоматично автомобила. 

Като имаме предвид статистиките, които нареждат България сред държавите в ЕС с най-много пътни инциденти, завършващи със смърт, идеята за автономното шофиране изглежда като светлина в тунела. И тъй като все още не е ясно кога ще бъдат въведени автономните автомобили, можем да сме доволни дори и от автомобили, притежаващи най-новите технологии, базирани на изкуствения интелект. Както видяхме те са реалност и допира с тях е по-скоро въпрос на възможности и личен избор.