Колко пъти сме си мечтали да има начин да разпознаем качествената автомобилна гума сред  останалите и да не се налага да се доверяваме само на една честна дума, уверенията на продавача или да съдим по цената. От ноември 2012 година това вече е възможно, но е съвсем друг въпрос дали взимаме предвид индикациите по етикета...

A, B, C, D, E, F, G – каква информация носят тези категории? Цветната скала, обозначена с букви от латинската азбука, се използва за класифициране на степента на икономичност на гориво. Горивната ефективност е непосредствено свързана със съпротивлението на гумите и пътната настилка. Когато то е по-ниско, респективно намалява разходът и отделяните въглеродни емисии. В случая „А“ е най-икономичната категория (в зелено) като разликата в разхода на гориво в сравнение с клас „G“ (в червено) достига до 7.5% (European Commission’s impact Assessment SEC (2008) 2860, Bridgestone).

С подобна скала, но без цветове, е обозначено и сцеплението при мокра настилка. Ако първата индикация е свързана преди всичко с икономичност и екологичност, то тази касае нашата безопасност. Гумите от клас „А“ се считат за най-висока категория и имат най-къс спирачен път. Според оценката на Европейската комисия на въздействието на SEC (2008) 2860, разликата между първата и последната категория може да достига до 30%. В критични ситуации това са метри, които могат да спасят човешки живот.

Третата индикация на стандартизирания етикет отчита нивото на шум, което се образува при контакт на гумата с пътя. За улеснение на потребителите се използват три черти, които да обозначават дали нивото е високо (три чертигранична стойност, в сила до края на 2016 година), средно (две) или ниско (една).

Достатъчни ли са тези индикации, за да изберем качествени гуми? Трябва да имаме предвид, че тези стандартизирани етикети са добра отправна точка, но не могат да бъдат напълно достатъчни, за да се прецени дали гумата отговаря напълно на нашите изисквания. Има и други фактори, които влияят на ефикасността като поведение при завой, пробег до износване, сцепление на суха настилка и много други, за които можем да потърсим съвет и от търговеца. Трябва да сме запознати и да обърнем внимание и на другите обозначения по нея (научи повече за обозначенията на гумите ТУК).

Иновации и технологични подобрения. Най-взискателните шофьори винаги търсят най-доброто за своя автомобил, а пазарът вече го предлага. Някои фирми поставят сензори в гумите, които могат да следят обстановката на пътя или чипове, които дават информация за състоянието на гумата като износване, налягане и др. Друга технология, която гарантира сигурност на пътя носи името „Run Flat“ или буквално „движение със спукана гума“. Благодарение на подсилените странични стени, теглото на автомобила може да се поддържа известно време дори и при пълна загуба на налягане. Това позволява на водача на автомобила да запази контрол над него и при спонтанно пукане на гумата. Разбира се, подмяна е наложителна, но тази технология позволява това да стане на малко по-късен и удобен етап. Още по-напред в бъдещето гледа технологията за производство на автомобилни гуми без въздух (непневматични гуми). Във вътрешността се използват спици от тepмoплacтичнa cмoлa, които позволяват да се намали риска от спуквания и опасността на пътя. В същото време немски учени разработват умни гуми със електронни сензори, които се променят и адаптират спрямо промените на атмосферните условия и настилката. Очакванията са всички тези нови технологии да са на наше разположение до края на това десетилетие.